söndag, november 19, 2006

ASTMA..

är inte nåt kul tycker jag.

I fredags natt skulle lillebror sova hos mormor för att "träna" på det inför min och storasysters resa till Bryssel på torsdag. Då jobbar nämligen maken natten och lillebror måste sova hos mormor. Det gick hur bra som helst!

I går var jag med på en aktivitet där barnen inte kunde vara med i början och då fick farmor rycka in en stund, hon bjöd barnen på middag! TACK!!

Nåja, när jag hämtade barnen sa hon att lillebror hade börjat hosta. OK, ja han är lite förkyld.
Vi for iväg på det vi skulle (ett Öppet Hus) men lillebror var inte på topp. Han klängde och ville hem. Vi åkte tidigare än tänkt och när vi kom hem sa han att det är nog bäst att jag går och vilar. (Han?? Som inte är den vilande typen) Han lät inte bra i andningen heller.
Efter kontakt med sjukvårdsupplysningen for vi till primärvårdsjouren. Och till vår lycka var det ingen väntetid att tala om.

Den gemytlige danske läkaren lyssnade med stetoskopet och sa glatt på danska:
- Ja, det är astma!
- Va? säger den "chockade" modern
- Ja, det är astma.

SÅ var det klart, förkylningsastma som kanske kommer tillbaka varje förkylning eller aldrig kommer tillbaka.

Han fick en omgång inhalation där och sen fick vi åka hem igen. Så nu får vi se hur det går. Natten har varit lugn och idag är han bara lite påverkad.. inte mycket.
Enligt läkaren så ska vi inta göra detta till en för stor sak. Han sa på sin danska:
- gå nu inte iväg och köp alla attiraljer de säljer på apoteket mot astma. Det kan vara slöseri med tid.

Alltså orolig är jag inte, men det är inte så kul med astma.
Säger jag eftersom jag suttit alldeles för många gånger på akuten med den förhatliga inhalatorn.,

MEN det har blivit mycket bättre sen jag slutade röka för snart SJU år sedan.

To be continued...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Den dära läkaren skulle ja vilja träffa. grannen har förkylningastma och maken snor ibland hans inhalator när det inte är bra för honom också. Hoppas att grabben känner sig bättre.

Studiomannen sa...

Jag fick inte astma på "riktigt" förrän i 25-årsåldern. Jag kan inte påstå att jag känner till begreppet förkylningsastma.

Bantartant sa...

Studiomannen.
Förkylningastma är en vanlig barnåkomma som oftast växer bort. När man blir förkyld får man astma symtom som blir avhjälpta genom inhalation. (oftast)
Vill du be frun SMS:a mig, hon har numret!
Ska jag hälsa familjen i Bryssel dit jag åker i morgon tillsammans med dottern??
Ska jag ta med något hem;-)