onsdag, augusti 23, 2006

Små och stora ögonblick som förändrade mitt liv.

Mitt ämne från åsiktstorpeden i Blogstafetten:

Små och stora ögonblick som förändrade mitt liv.
Ja, vad är det egentligen som förändrar ens liv. Hur mycket eller hur lite är en förändring...??
Mitt liv förändrades drastiskt för snart 40 år sedan när jag föddes till den här världen, från en trygg och ombonad miljö inne hos mamma kom jag ut i den verklighet som jag hoppas få stanna i väldigt många år till.
I det ögonblick jag första gången träffade min lillasyster började en helt ny fas i mitt liv, jag var tvungen att dela mamma och pappa med någon. Helt plötsligt fanns det å andra sidan någon som jag kunde leka med och reta.
Första dagen i skolan förändrades min verklighet, jag var helt plötsligt ute på mina egna äventyr och allt som mina föräldrar lyckats lära mig hittills i livet skulle sättas på prov. Skulle jag klara mig? Ja, det gick nog trots allt riktigt bra. Sett i backspegeln alltså.

Det finns ögonblick man aldrig glömmer och som förändrade mitt och väldigt många andras.
Den morgonen jag väcktes av mamma och hon berättade att någon mördat Olof Palme, Sverige förlorade oskulden på något sätt...
När vi slog på tv'n och fick veta att Estonia gått under, det händer även oss. Inte bara långt bort i andra länder går stora båtar under.
När prinsessan Diana dog i en bilolycka (jag "firade" min födelsedag med att titta på hennes begravning) fick världens papparazis ögonen på sig på ett nytt sätt.
Mordet på Anna Lindh. Jag var i kyrkan och prästen talade i predikan om "det står inte längre någon ryggsäck bland portföljerna i Bryssel när utrikesministrarna har möte". Den sitter klockrent i mitt minne.

Andra stora eller små ögonblick...

- första gången jag åkte hem till min blivande make och aldrig egentligen gick hem igen.

- när jag på arbetsförmedlingen i Göteborg tackade ja till jobb i Norge.

- i det ögonblick vi bestämde oss för att bli föräldrar började en resa som var en berg- och dalbana utan dess like och där många varv väntar.

- i det ögonblicket jag mötte dotterns blick för första gången.

- i det ögonblick jag mötte sonens blick för första gången.

- När jag för jag vet inte vilken gång i ordningen jag tog tag i mitt viktproblem och slutligen verkligen fattar vad som krävs.

- Varje gång jag får känna LYCKA för något ögonblick och livet känns fantastiskt, något förändras varje gång det händer.

- första gången jag såg en död människa.

Med hänvisning till konstnärligt frihet tar jag med några ögonblick kanske kommer i framtiden:

- när jag inser att jag är vuxen och att detta faktiskt är på riktigt.

- när jag till fullo inser att jag inte behöver veta meningen med livet, utan börja LEVA livet fullt ut.

- när barnen kommer hem och säger att de ska flytta hemifrån.

- när barnen berättar att de ska ge oss barnbarn.

- när jag går hem från jobbet sista dagen och jag inte behöver gå tillbaka för jag är "pensionär"

Nu skickar jag stafettpinnen vidare till Candia och ämnet blir:

Vilka fyra saker måste man veta för att överleva i samhället idag?

1 kommentar:

Anonym sa...

Intressanta ögonblick i livet. Kul att du även blickar framåt. Håller med om att barnen förändrar livet mycket och positivt.