söndag, juli 09, 2006

Godaste baguetterna!!

Här kommer ett alldeles underbart recept på baguetter, som jag hämtat på www.dinkel.se


Dinkel baguette
Med en sammanlagd jäsningstid på två timmar slår den här baguetten det mesta i brödväg. Även du som t ex undviker bröd av vetemjöl pga dess glykemiska index kan med gott samvete unna dig detta. Det här behöver du:
5 dl kallt vatten
25 g jäst
1 msk olja
1 ägg (kan uteslutas)
2 tsk salt
15 dl (ca) dinkel-sikt
Rör ut jästen i det kalla vattnet. Tillsätt oljan, saltet, ev. ägget och ca 13 dl mjöl. Arbeta degen länge så att den blir smidig. Låt jäsa under bakduk till dubbel storlek i ca 1,5 timme. Arbeta ner degen och låt jäsa ännu en gång i bunken. Ta upp degen på mjölat bakbord och forma till baguetter. Låt jäsa på smord plåt i 30 min. Grädda ca 15 min i 250 grader. Låt svalna under bakduk på galler.


Jag uppmanar er att prova om ni gillar att baka.
Jag kan ju inte låta bli att modifiera så jag har provat med att lägga i;
- soltorkade tomater
- fetaost och oliver
- rosmarin

Ja eller vad ni kan hitta på!!

To be continued...

Inga kommentarer: