måndag, november 30, 2009

Lagens långa arm..

I fredags var jag på krogen och drack Loka.. OK??!!

När jag lämnade lokalen gick jag raskt mot bilen och ser liksom i ögonvrån hur en kille som låser upp sin cykel, nä han var inte spik nykter, falla handlöst framåt och smacka pannan i gatan.
Reultatet blir ett rejält jack i pannan. Lyckas tillsammans med en ordningsvakt från närmaste krogen få upp honom på en bänk och börjar undersöka...det blöder ganska ordentligt!!

Då rullar Polisen upp och föraren rullar ner rutan...
Jag vänder mig till honom och frågar: Har ni plåster??
Nä svarar han och så börjar de hacka på killen om var han bor, hur mycket han druckit och nåt om att de absolut inte vill se honom på stan mer utan han borde packa sig hem... TYP!!

Jag är så chockad över deras beteende så jag finner mig inte riktigt...

Då tittar Polisen på mig och riktigt värderar mig och undrar överlägset om jag är hans fru eller sambo..
Nä svara jag ganska fränt... jag är bara en förbipasserande SJUKSKÖTERSKA...
Då rullar de upp rutan och kör vidare...

Nu märker vi att killen är rätt ok, att det "bara" är pannan som blöder och inte näsa eller mun.

I efterhand kan vi säga att han borde varit på sjukhuset kanske men just då blev det lite stissigt... och jag är tveksam till om han gått med på det..

Sedan dess har jag gått och värkt över hur Poliserna betedde sig och idag så ringde jag..

11414.

Fick tala med vakthavande på Ledningscentralen och la fram mitt problem. Han lyssnade uppmärksamt och hade vissa kommentarer om vad de hade gjort. Jag sa att jag inte visste hur man skulle agera men han lovade mig att de aktuella poliserna.. ja jag fick veta vad de heter i förnamn...skulle kallas in för individuella samtal.... jag skulle vilja vara en fluga på väggen under de samtalen.

Jag trodde i min enfald att Polis är ett SERVICEYRKE, men jag har nog fel!!!

To be continued...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Strålande! Oj, vad jag gillar folk som har rak rygg och står för det och inte fastnar i "kanske jag borde ...". Både att du tog dig an den blödande mannen och talade om för ansvarige polis hur illa kollegorna betett sig. Dagens ros!

Maria S A

Bantartant sa...

TACK!!
Det kändes bra när allt var gjort!

Gitte sa...

Oj! Jag bugar och tar av hatten. Helt underbart att någon bryr sig!! Men nej, när det gäller "fyllehundar" så har väl inte de poliser jag har mött särskilt mycket servicemind i sitt bemötande.... det är skillnad på folk och folk serru?