torsdag, mars 02, 2006

Inlägg i bloggstafetten

Vilka är resp. vår-, sommar-, höst- och vintertecken?

Så lyder ämnet jag fick av Anne-maj i Bloggstafetten! Ja, vad är det egentligen som gör att man tycker att det har gått över från en årstid till en annan.
Ett av de absolut tydligaste vintertecknen är att man måste sätta på vinterdäcken på bilen! Fram till dess har man levt i tron att hösten inte kommer att övergå i vinter utan det finns fortfarande chans för en sen brittsommar. Det är dags att plocka fram alla overaller, mössor, vantar och halsdukar och så kommer det att ta en evinnerlig tid varje morgon att palta på sig allt för att sedan skala av allting när man kommer till dagis igen.
Vårens säkraste tecken är att maken tillsammans med grannkarlarna lever ut pyromandrömmarna och ”luntar” den gemensamma ängen vi har här på gatan. Det måste vara tillräckligt varmt men inte för blött, det får det inte blåsa för mycket heller. Då samlas männen och ibland barnen och gemensamt startat något som ska vara en lugn bränning av ängen men som oftast blir en stor men dock kontrollerad eld. Allt föregås av att de med kännarmin stegar runt ängen för att avgöra var de ska sätta eld, hur många ställen som kan tänkas brinna mycket och annat viktigt. Det brukar dock alltid bli så att de duttar ut bensin och tuttar på, enklast så. Allting avslutas på kvällen med att männen sitter, barnen har tröttnat för länge sedan och gått in för att leka, och vaktar de där sista pinnarna i rishögen som inte riktigt vill brinna upp och som behöver lite påpuffning med jämna mellanrum. Förmodligen skrävlas det och skvallras en hel del också men det vet ju inte jag eftersom jag aldrig är med. Tack vare denna eldning kan vi senare under sommaren avnjuta hundratals nattvioler som sprider en alldeles underbar doft i sommarkvällen.
Sommar, ja sommar det är det när barnen har haft skolavslutning. Våra barn är inte i skolåldern ännu men fortfarande sitter det i att när skolan är slut, då är det sommar. Jag minns hur man var spänd och hade nya avslutningskläder, lite högre upp i klasserna inte alltid det man tänkt sig men dock nya kläder. Jag minns särskilt när jag fått ett par marinblå skor med kilklack, då kände jag mig stor. På den tiden tågade vi i lång rad in i kyrkan med en från 6:an med Svenska flaggan i början av paraden. Orgeln spelade och vi sjöng allihop Idas sommarvisa. Väl hemkomna från skolan skulle vi fotograferas av mamma, något som uppskattas idag. När man blivit ännu äldre präglades skolavslutningarna av andra tankar men de hör väl inte hemma här idag.
Höst, ja det blir jag påmind om när min Ornäsbjörk börja få gula blad, och det är i mitten av augusti. Inte är det höst på ganska länge då men eftersom min björk är väldigt tidig med att spricka ut så blir det tidigt på hösten också. Så mitt säkraste tecken på höst, det är gula blad på min Orsnäsbjörk.

Nu skickar jag pinnen vidare till Ordbankaren som får följande ämne:

Mänsklighetens fyra största misstag…

5 kommentarer:

Anonym sa...

Va snabbt du sprang med pinnen! Nu tappar Jerry kollen! Bra skrivet!!!

Bantartant sa...

Ordbankaren: Jag hoppas det är ett ämne som man kan lägga på precis vilken nivå som passar en själv.
Lycka till, jag ser fram emot resultatet!

Anonym sa...

Härliga bilder du delger oss!Tack!

Studiomannen sa...

Manligt att elda. Men jag vågar påstå att jag inte passar in i manligheten vad gäller grillning. Det gör min fru bättre. Föredrar spisen. Det tar ju en evighet att grilla!

Jag är en naturmupp, men det enda jag vet om Ornäsbjörkar är att de med 100% sannolikhet ger mig allergi som alla andra björkar, Anders Björck inkluderad.... :-D

Helene sa...

Vackert ämne, anne-maj, och vackert formulerat, bantartant. Och nu känns vintern väldigt seg, och våren avlägsnare än nånsin.